1.1 PENDAHULUAN
Kemahiran generik merupakan satu kemahiran yang penting dan wajib
diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kemahiran
generik juga dikenali dengan kemahiran insaniah,modal insan,soft skills dan
pelbagai istilah lain mengikut negara. Penerapan kemahiran generik dapat
membantu pelajar meningatkan diri mereka dalam pelbagai aspek.
1.1 DEFINISI KEMAHIRAN GENERIK
Kemahiran generik adalah kemahiran umum,kualiti,kebolehan dan trait yang
harus dikuasai oleh seseorang untuk berjaya dalam pelajaran dan kerjaya mereka.
KPT (2006) telah mendefinisikan kemahiran insaniah merangkumi aspek-aspek
kemahiran generik yang melibatkan elemen kognitif yang berkaitan dengan
kemahiran bukan akademik seperti nilai positif,kepimpinan,kerjasama
berpasukan,komunikasi dan pembelajaran berterusan.
1.2 ELEMEN-ELEMEN KEMAHIRAN GENERIK
- Kemahiran Berkomunikasi
- Pemikiran Kritis dan Penyelesaian Masalah
- Kemahiran Kerja Berpasukan
- Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
- Kemahiran Keusahawanan
- Etika dan Moral Profesional
- Kemahiran Kepimpinan
KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI
Menurut Kamarudin Husin (2003),berkomunikasi adalah proses memberi
makna-makna tertentu dalam bentuk dua hala yang melibatkan interaksi minda
melalui proses perbincangan,persembahan (presentation) dan perbahasan. Tujuan
berkomunikasi adalah untuk berkongsi maklumat. Pelajar dapat kecekapan
linguistik serta dapat berkomunikasi secara terancang melalui aktiviti-aktiviti
perbincangan,persembahan dan seterusnya membantu pelajar memupuk keyakinan
diri.
PEMIKIRAN KRITIS DAN PENYELESAIAN MASALAH
Kebolehan menilai merupakan asas kepada pemikiran kritis dan
menyelesaikan masalah iaitu menilai idea, bukti cadangan, tindakan dan penyelesaian.
Pelajar yang berfikir dengan kritis membuat penilaian sama ada hendak menerima
sesuatu alasan itu sebagai munasabah; menggunakan kriteria atau nilai tara yang
dipersetujui untuk menilai alasan berkenaan, menggunakan pelbagai strategi
penaakulan dalam pelaksanaan kriteria atau standard tersebut dan mencari maklumat
yang boleh dipercayai sebagai bukti yang menyokong keputusan yang dibuat.
Tujuan mengajar pemikiran kritikal adalah supaya individu-individu boleh berfikir
secara adil, objektif dan sentiasa jelas dan tepat dalam tindak tanduknya. Pelajar
yang diajar berfikir secara kritis; belajar cara menyoal iaitu bila hendak menyoal
dan jenis soalan yang hendak ditanya dan belajar bagaimana menaakul iaitu bila
menggunakan penaakulan dan kaedah penaakulan yang hendak digunakan
(Fisher & Scriven, 1997).
KEMAHIRAN KERJA BERPASUKAN
Kerja berpasukan merupakan satu cara kerjasama yang perlu diamalkan di
sekolah pada masa kini untuk membantu meningkatkan keupayaan individu dan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Kerja berpasukan boleh diterapkan
dalam p&p melalui aktiviti berkumpulan dan aktiviti kokurikulum,persatuan
dan kelab.
PEMBELAJARAN BERTERUSAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT
Pembelajaran berterusan melibatkan usaha
belajar berdikari dalam pemerolehan kemahiran dan pengetahuan baru. Antaranya kemahirannya
ialah kebolehan mencari dan mengurus maklumat yang relevan daripada pelbagai
sumber, kebolehan menerima idea baharu dan berkeupayaan untuk pembelajaran
autonomi serta kebolehan mengembangkan minda ingin tahu dan dahagakan ilmu.
KEMAHIRAN KEUSAHAWANAN
Kemahiran keusahawanan melibatkan keupayaan
untuk meneroka peluang dan membangunkan kesedaran tentang risiko (risk
awareness), kreativiti dan inovasi dalam aktiviti berkaitan perniagaan dan
pekerjaan. Keterangan empat tahap kemahiran
ini adalah kebolehan mengenal pasti peluang perniagaan, kebolehan merangkan
perancangan perniagaan, kebolehan membina, meneroka dan merebut peluang
perniagaan dan pekerjaan serta kebolehan untuk bekerja sendiri.
ETIKA DAN MORAL PROFESIONAL
Melibatkan kebolehan untuk mengamalkan
standard moral yang tinggi dalam amalan profesional dan interaksi sosial
antaranya ialah kebolehan memahami kesan ekonomi, alam sekitar dan sosiobudaya
dalam amalan professional, kebolehan menganalisis dan membuat keputusan dalam
penyelesaian masalah berkaitan etika juga kebolehan mengamalkan sikap beretika,
disamping mempunyai rasa tanggungjawab terhadap masyarakat.
KEMAHIRAN KEPIMPINAN
Menurut Husin @ Ibrahim Mamat,2007:
- Kepimpinan ialah perlakuan seseorang yang boleh menggerakkan orang lain untuk berfikir,merasa dan bertindak dengan cara-cara tertentu;
- Kepimpinan ialah peranan kumpulan;
- Kepimpinan bergantung pada kekerapan interaksi;
- Kepimpinan lebih berkesann jika pengikut mempunyai nilai dan inspirasi yang sama dengan pemimpin.
Sebagai contoh,ketua dalam sesuatu
kumpulan yang telah dilantik oleh guru akan menjadi tunjang dan pemimpin kepada
rakan-rakan. Ahli kumpulan akan menyuarakan pendapat masing-masing tanpa rasa
takut kerana perbincangan yang dilakukan adalah terdiri daripada kelompok
mereka sendiri dan guru hanyalah berperanan sebagai fasilitator.
1.3 KESIMPULAN
Kepentingan penerapan kemahiran generik :
- Kemahiran kerja berpasukan-tingkatkan kualiti kerja dan mengeratkan hubungan antara ahli kumpulan
- Kemahiran komunikasi-menyalurkan maklumat daripada guru kepada pelajar
- Kemahiran kepimpinan-berkongsi maklumat antara pemimpin dengan orang bawahan
- Kemahiran ICT-menggunakan perisian yang menarik dan mencabar
Hari ini,sekolah benar-benar menjadi
agen pemangkin penjanaan modal insan cemerlang baik pihak
pengurusan,akademik,pentadbiran,staf sokongan dan pelajar harus menghayati dan
mengaplikasikan elemen kemahiran generik dengan bersungguh-sungguh agar kita
boleh bersaing di peringkat global.
1.4 RUJUKAN
- Ab. Aziz Yusof.2009.Pembangunan modal insan teras pendidikan negara. Sintok:Penerbit Universiti Utara Malaysia.
- Husin @ Ibrahim Mamat.2007. Pemimpin Era Globalisasi.Dewan Bahasa dan Pustaka.
- Mashitah Sulaiman.2008.Penerapan kemahiran kerja berpasukan dalam pengajaran dan pembelajaran kursus hubungan etnik:tinjauan awal dan pengalaman USIM. Prosiding Seminar Kemahiran Insaniah dan Kesejahteraan Sosial (SKIKS),Jil.1:363-376
- https://prezi.com/m/sitwse9qvdd6/kemahiran -generik/ diakses pada 22 September 2017
- https://www3.utem.edu.my/pbpi/index.php?option=com_content&task=view&id=161&Itemid=173&lang=malay
Tiada ulasan:
Catat Ulasan