Rabu, 27 September 2017

PENERAPAN KEMAHIRAN GENERIK DALAM PENDIDIKAN SASTERA

1.1 PENDAHULUAN
    Kemahiran generik merupakan satu kemahiran yang penting dan wajib diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kemahiran generik juga dikenali dengan kemahiran insaniah,modal insan,soft skills dan pelbagai istilah lain mengikut negara. Penerapan kemahiran generik dapat membantu pelajar meningatkan diri mereka dalam pelbagai aspek.

1.1 DEFINISI KEMAHIRAN GENERIK
    Kemahiran generik adalah kemahiran umum,kualiti,kebolehan dan trait yang harus dikuasai oleh seseorang untuk berjaya dalam pelajaran dan kerjaya mereka. KPT (2006) telah mendefinisikan kemahiran insaniah merangkumi aspek-aspek kemahiran generik yang melibatkan elemen kognitif yang berkaitan dengan kemahiran bukan akademik seperti nilai positif,kepimpinan,kerjasama berpasukan,komunikasi dan pembelajaran berterusan.

1.2 ELEMEN-ELEMEN KEMAHIRAN GENERIK

  •      Kemahiran Berkomunikasi
  •      Pemikiran Kritis dan Penyelesaian Masalah
  •      Kemahiran Kerja Berpasukan
  •      Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
  •      Kemahiran Keusahawanan
  •      Etika dan Moral Profesional
  •       Kemahiran Kepimpinan

KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI  
    Menurut Kamarudin Husin (2003),berkomunikasi adalah proses memberi makna-makna tertentu dalam bentuk dua hala yang melibatkan interaksi minda melalui proses perbincangan,persembahan (presentation) dan perbahasan. Tujuan berkomunikasi adalah untuk berkongsi maklumat. Pelajar dapat kecekapan linguistik serta dapat berkomunikasi secara terancang melalui aktiviti-aktiviti perbincangan,persembahan dan seterusnya membantu pelajar memupuk keyakinan diri.

PEMIKIRAN KRITIS DAN PENYELESAIAN MASALAH
    Kebolehan menilai merupakan asas kepada pemikiran kritis dan menyelesaikan masalah iaitu menilai idea, bukti cadangan, tindakan dan penyelesaian. Pelajar yang berfikir dengan kritis membuat penilaian sama ada hendak menerima sesuatu alasan itu sebagai munasabah; menggunakan kriteria atau nilai tara yang dipersetujui untuk menilai alasan berkenaan, menggunakan pelbagai strategi penaakulan dalam pelaksanaan kriteria atau standard tersebut dan mencari maklumat yang boleh dipercayai sebagai bukti yang menyokong keputusan yang dibuat. Tujuan mengajar pemikiran kritikal adalah supaya individu-individu boleh berfikir secara adil, objektif dan sentiasa jelas dan tepat dalam tindak tanduknya. Pelajar yang diajar berfikir secara kritis; belajar cara menyoal iaitu bila hendak menyoal dan jenis soalan yang hendak ditanya dan belajar bagaimana menaakul iaitu bila menggunakan penaakulan dan kaedah penaakulan yang hendak digunakan
(Fisher & Scriven, 1997).

KEMAHIRAN KERJA BERPASUKAN
    Kerja berpasukan merupakan satu cara kerjasama yang perlu diamalkan di sekolah pada masa kini untuk membantu meningkatkan keupayaan individu dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Kerja berpasukan boleh diterapkan dalam p&p melalui aktiviti berkumpulan dan aktiviti kokurikulum,persatuan dan kelab.

PEMBELAJARAN BERTERUSAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT
    Pembelajaran berterusan melibatkan usaha belajar berdikari dalam pemerolehan kemahiran dan pengetahuan baru. Antaranya kemahirannya ialah kebolehan mencari dan mengurus maklumat yang relevan daripada pelbagai sumber, kebolehan menerima idea baharu dan berkeupayaan untuk pembelajaran autonomi serta kebolehan mengembangkan minda ingin tahu dan dahagakan ilmu.

KEMAHIRAN KEUSAHAWANAN
    Kemahiran keusahawanan melibatkan keupayaan untuk meneroka peluang dan membangunkan kesedaran tentang risiko (risk awareness), kreativiti dan inovasi dalam aktiviti berkaitan perniagaan dan pekerjaan.  Keterangan empat tahap kemahiran ini adalah kebolehan mengenal pasti peluang perniagaan, kebolehan merangkan perancangan perniagaan, kebolehan membina, meneroka dan merebut peluang perniagaan dan pekerjaan serta kebolehan untuk bekerja sendiri.

ETIKA DAN MORAL PROFESIONAL
    Melibatkan kebolehan untuk mengamalkan standard moral yang tinggi dalam amalan profesional dan interaksi sosial antaranya ialah kebolehan memahami kesan ekonomi, alam sekitar dan sosiobudaya dalam amalan professional, kebolehan menganalisis dan membuat keputusan dalam penyelesaian masalah berkaitan etika juga kebolehan mengamalkan sikap beretika, disamping mempunyai rasa tanggungjawab terhadap masyarakat.

KEMAHIRAN KEPIMPINAN
Menurut Husin @ Ibrahim Mamat,2007:

  • Kepimpinan ialah perlakuan seseorang yang boleh menggerakkan orang lain untuk berfikir,merasa dan bertindak dengan cara-cara tertentu;
  • Kepimpinan ialah peranan kumpulan;
  • Kepimpinan bergantung pada kekerapan interaksi;
  • Kepimpinan lebih berkesann jika pengikut mempunyai nilai dan inspirasi yang sama dengan pemimpin.

Sebagai contoh,ketua dalam sesuatu kumpulan yang telah dilantik oleh guru akan menjadi tunjang dan pemimpin kepada rakan-rakan. Ahli kumpulan akan menyuarakan pendapat masing-masing tanpa rasa takut kerana perbincangan yang dilakukan adalah terdiri daripada kelompok mereka sendiri dan guru hanyalah berperanan sebagai fasilitator.

1.3 KESIMPULAN
Kepentingan penerapan kemahiran generik :

  • Kemahiran kerja berpasukan-tingkatkan kualiti kerja dan mengeratkan hubungan antara ahli kumpulan
  • Kemahiran komunikasi-menyalurkan maklumat daripada guru kepada pelajar
  • Kemahiran kepimpinan-berkongsi maklumat antara pemimpin dengan orang bawahan
  • Kemahiran ICT-menggunakan perisian yang menarik dan mencabar

Hari ini,sekolah benar-benar menjadi agen pemangkin penjanaan modal insan cemerlang baik pihak pengurusan,akademik,pentadbiran,staf sokongan dan pelajar harus menghayati dan mengaplikasikan elemen kemahiran generik dengan bersungguh-sungguh agar kita boleh bersaing di peringkat global.

1.4 RUJUKAN

  • Ab. Aziz Yusof.2009.Pembangunan modal insan teras pendidikan negara. Sintok:Penerbit Universiti Utara Malaysia.
  • Husin @ Ibrahim Mamat.2007. Pemimpin Era Globalisasi.Dewan Bahasa dan Pustaka.
  • Mashitah Sulaiman.2008.Penerapan kemahiran kerja berpasukan dalam pengajaran dan pembelajaran kursus hubungan etnik:tinjauan awal dan pengalaman USIM. Prosiding Seminar Kemahiran Insaniah dan Kesejahteraan Sosial (SKIKS),Jil.1:363-376
  • https://prezi.com/m/sitwse9qvdd6/kemahiran -generik/ diakses pada 22 September 2017
  • https://www3.utem.edu.my/pbpi/index.php?option=com_content&task=view&id=161&Itemid=173&lang=malay


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PEMPROSESAN HAMPARAN KERJA