DEFINISI KEMAHIRAN GENERIK
Kemahiran generik
merupakan kemahiran yang perlu ada pada seseorang untuk berfungsi dengan
berkesan pada kadar minima sewaktu melakukan pekerjaan mengikut
kemahiran-kemahiran khusus yang dimiliki
Kemahiran generik atau
lebih dikenali dengan nama kemahiran insaniah telah lama dibincangkan oleh para
ilmuan dan penyelidik di serata dunia. Kemahiran ini berkembang melalui proses
semulajadi seperti tumbesaran, kematangan dan penuaan.
Selain itu, kemahiran ini
juga ditakrifkan sebagai suatu kemahiran yang berunsurkan kecekapan dan
keterampilan. Antara elemen-elemen yang terdapat dalam kemahiran generic ialah
kemahiran hidup dan ianya diperlukan untuk kejayaan kerier dan peribadi.
Kemahiran ini juga berupaya menyepaduakan kemahiran dan pengetahuan di alam
pekerjaan.
FUNGSI KEMAHIRAN GENERIK
1.
kemahiran berfikir,
bertindak, mengadaptasi, menyelesai masalah dan membuat keputusan
2.
kemahiran
interpersonal dan berkomunikasi
3.
kemahiran ICT,
multimedia dan kemahiran pengurusan maklumat
4.
kemahiran
kepimpinan,
5.
kemahiran
keusahawanan
Dalam konteks pendidikan, kemahiran generic merupakan kemahiran utama
yang diperlukan oleh setiap peajar untuk melaksanakan tugas dengan sempurna
serta membolehkan pelajar melaksanakannya dalam pelbagai situasi, alam
pekerjaan dan kehidupan seharian.
Menurut Sharifah Hapsah
(2005), jaminan kualiti di IPT adalah untuk memastikan graduan yang dilahirkan
mempunyai kemahiran teknikal dan praktikal, profesional, kemahiran pengurusan
pemikiran teknikal, kemahiran komunikasi dan kemahiran pengurusan maklumat
serta pembelajaran sepanjang hayat.
Kemahiran generik juga
termasuklah kepada bakal para guru yang akan menjadi agen sosialisasi dalam
masyarakat. Guru seharusnya mempunyai segala kemahiran generik yang bersesuaian
dengan keperluan pendidikan masa kini selain ilmu pengetahuan berkaitan mata pelajaran
yang diajar.
Universiti Teknologi
Malaysia (2007), juga telah mengariskan beberapa kemahiran asas yang perlu
diterapkan atau diajarkan oleh guru kepada para pelajarnya termasuklah
pelajar-pelajar Fakulti Pendidikan yang bakal menjadi guru apabila tamat
pengajian mereka. Antara kemahiran tersebut adalah;
- Kemahiran Berkomunikasi
- Pemikiran Kritis dan Kemahiran Menyelesaikan Masalah
- Kemahiran Kerja Berpasukan
- Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
- Etika dan Moral Profesional
- Kemahiran Kepimpinan
KEMAHIRAN KOMUNIKASI
Kemahiran ini amat penting kepada pelajar. Hal ini kerana,
kemahiran ini merangkumi kebolehan untuk :
1. menyata
Pelajar dapat mengemukakan
pendapat mereka sendiri melalui penerangan atau pernyataan yang dijelaskan
menggunakan teknik komunikasi tersebut kepada orang lain.
2. menghurai
Pelajar boleh
menghuraikan isi dan pandangan mereka terhadap suatu isu yang dibincangkan bagi
memperolehi idea dan maklumat yang tepat
3. menjawab soalan
Pelajar juga perlu
menjawab soalan yang dikemukakan sebagai satu cabaran dan halangan bagi
mendapatkan ilmu yang lebih berkualiti.
4. berucap
Pelajar digalakkan
berucap atau memberi ucapan di hadapan khalayak ramai bagi memupuk sifat berani
dan yakin untuk menyampaikan sesuatu perkara.
5. menulis
Pelajar perlu menulis
perkara yang didengari melalui komunikasi yang berlangsung bagi mendapatkan isi
penting. Pelajar juga digalakkan menuis dahulu teks atau skrip sebelum
menyampaikan ucapan sebagai latihan agar tidak gagap atau mengatakan perkara
yang tidak bersesuaian dengan topik.
Kesemua kebolehan ini diperlukan sebagai kemahirn asas bagi setiap
individu atau pelajar.
KEMAHIRAN TEKNOLOGI
Kemahiran ini melibatkan penggunaan alat-alat teknologi, memahami
dan menggunakan kaedah saintifik.
Kemahiran utama yang perlu dikuasai oleh setiap individu ialah :
1. pemilihan prinsip-prinsip teknologi
2. menggunakan teknologi
3, memahami isu dalam teknologi
4. mengikut prosedur dan proses
5. mengendalikan alat teknologi
6. menyelenggara alat-alat teknologi
7. menggunakan sumber dengan cekap
Antara contoh dan kepentingan kemahiran pengurusan maklumat, ICT
dan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah :
1. penggunaan slide
Menjimatkan masa kerana
slide dapat disiapkan sebelum kelas bermula. Selain itu, dapat mengurangkan
kerja guru untuk menulis di papan putih. Penggunaan slide juga dapat memberi
pemahaman yang lebih jelas dengan adanya gambar dan dapat menarik minat pelajar
melalui penggunaan warna dan lain-lain.
2. penggunaan komputer
Komputer dapat memudahkan
pelajar untuk mengekses maklumat yang diperlukan dalam menyelesaikan tugasan
yang diberi oleh guru. Penerangan dalam tugaan pelajar juga lebih banyak dan
tepat.
3 penggunaan laman sosial untuk pelajaran
Sebagai contoh, penggunaan
Edmodo dan Frog VLE dapat memudahkan kerja guru dan pelajar untuk memberi dan
menghantar kerja mereka di laman sesawang tersebut. Proses pembelajaran juga
dapat dilakukan di luar waktu sekolah.
4. penggunaan Microsoft (word, power point, excel dan lain-lain)
KEMAHIRAN BELAJAR
Kemahhiran belajar ialah kemahiran yang diperlukan sewaktu proses
pembelajaran dan pengajaran berlangsung.
Kemahiran ini amat penting kerana dapat membantu pelajar :
1. fokus dan menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap proses
P&P
2. membuat nota dengan baik dan ringkas
3. menyiapkan tugasan dalam tempoh yang ditetapkan
4. mengetahui cara untuk menjawab soalan
KEMAHIRAN MEMUDAH CARA
Kemahiran memudah cara merupakan kemahiran dalam mengelola dan
merancang suatu aktiviti dengan sendiri. Ianya juga merangkumi penggunaan masa
dan sumber yang diperlukan untuk menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran, aktiviti di luar kelas, unit beruniform, peratuan, jawatankuasa
dan lain-lain.
Dengan adanya emahiran ini, pelajar berupaya :
1. menentukan keutamaan dan mengawasi pencapaian diri
2. merancang dan mengelola aktiviti perkhemahan
3. mengadakan mesyuarat persatuan
4. menyertai pertandingan pidato, bahas dan melukis.
Kemahiran ini mampu memupuk sifat kepimpinan dalam diri pelajar
untuk menjalankan atau mengetuai suatu aktiviti dengan kebolehan mereka
sendiri. Hasil ataupun kesan daripada aktiviti tersebut dapat membuktikan dan
menjadi tanda ukur bagi keberkesanan tugasan yang telah pelajar lakukan.
Selain itu, melalui
aktiviti-aktiviti yang dijalankan, pelajar turut dapat mempelajari cara untuk
menjayakan dan menggalas tanggungjawab yang diberi. Usaha yang berterusan
diperlukan bagi memperolehi kejayaan yang diimpikan.
KEMAHIRAN BERFIKIR
Kemahiran ini merupakan kemahiran yang diperlukan untuk
menyelesaikan masalah dalam pelbagai cara dan situasi. Sebagai contoh, situasi
yang memerlukan pemikiran kreatif dan pendekatan yang kreatif untuk mencapai
suatu keputusan.
Antara kemahiran utama yang merangkumi kemahiran berfikir ialah :
1. mengenal pasti asalh
2. menganalisis masalah
3. memperolehi masalah
4. berfikir secara lateral dan kreatif
5. membuat pelbagai pilihan
KESIMPULAN
Kesimpulannya, kesemua
kemahiran generik yang diterangkan dapat membantu proses pembelajaran dan
memberi banyak impak positif dengan adanya kepentingannya tersendiri. Sebagai
seorang pelajar, kita perlulah menggunakan dan mengaplikasikan kesemua
kemahiran ini dalam kehidupan bagi memudahkan tugas dan membantu kita
mendapatkan pemahaman dengan lebih jelas.
Kemahiran tersebut bukan
sahaja menjurus kea rah proses pembelajaran malah ia turut merangkumi kesan
dalam sifat dan etika pelajar sendiri. Oleh itu, belajar memerlukan kemahiran
yang betul dan sesuai mengikut tempat, situasi dan masa.
RUJUKAN
- https://www.slideshare.net/TieyrahKecik/integrasi-kemahiran-generik-dalam-pp
- http://eprints.utm.my/10527/1/PENERAPAN_KEMAHIRAN_GENERIK_DALAM_PROSES_PENGAJARAN_DAN.pdf
- https://prezi.com/sitwse9qvdd6/kemahiran-generik/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan