Rabu, 27 September 2017

KEMAHIRAN GENERIK (KEMAHIRAN KEPIMPINAN)

 Image result for gambar kepemimpinan

     Kemahiran generik didefinisikan oleh Kearns (2001) sebagai kemahiran-kemahiran yang boleh digunakan merentasi sebilangan besar pekerjaan yang pelbagai. Ia bukan hanya merangkumi asas ketrampilan atau kemahiran asas malahan juga merangkumi kemahiran kognitif, personal dan interpersonal yang relevan dengan sesuatu pekerjaan. Kemahiran generik adalah kemahiran-kemahiran asas yang diperlukan untuk mendapatkan, mengekalkan dan melakukan kerja dengan baik (Robinson, 2000).

      Manakala dalam penulisan Yahya (2002), yang menggunakan istilah kemahiran employabiliti adalah merujuk kepada kemahiran atau kualiti individu yang diperlukan oleh para majikan industri terhadap pekerja baru apabila mereka mula bekerja di sektor industri tersebut.

      Kemahiran generik adalah penting kerana pekerjaan pada hari ini memerlukan pekerja yang fleksibel, inisiatif dan berkebolehan untuk menyelesaikan tugas yang berbeza. Pekerja bukan lagi hanya melakukan kerja yang tertentu sahaja seperti dahulu tetapi mereka secara umumnya lebih kepada berorientasikan perkhidmatan, bermaklumat dan mempunyai kemahiran sosial yang menjadi semakin penting. Majikan sekarang pula memberikan fokus kepada perubahan, pengurangan kos, peningkatan produktiviti, pasaran baru, produk dan perkhidmatan (Australian Chamber of Commerce and Industry Council, 2002).
      Menurut Sharifah Hapsah (2005), jaminan kualiti di IPT adalah untuk memastikan graduan yang dilahirkan mempunyai kemahiran teknikal dan praktikal, profesional, kemahiran pengurusan pemikiran teknikal, kemahiran komunikasi dan kemahiran pengurusan maklumat serta pembelajaran sepanjang hayat. Jabatan Pendidikan Tinggi (2003) pula meletak standard bagi semua kurikulum dalam pendidikan tinggi di Malaysia harus mempunyai rekabentuk yang menerapkan kemahiran generik yang meliputi :
  •         kemahiran berfikir, bertindak, mengadaptasi, menyelesai masalah dan membuat keputusan 
  •         kemahiran interpersonal dan berkomunikasi 

  •         kemahiran ICT, multimedia dan kemahiran pengurusan maklumat

  •         kemahiran kepimpinan, 

  •        kemahiran keusahawanan

      Kemahiran generik yang disebutkan juga termasuklah kepada bakal para guru yang akan menjadi agen sosialisasi dalam masyarakat. Guru seharusnya mempunyai segala kemahiran generik yang bersesuaian dengan keperluan pendidikan masa kini di samping ilmu pengetahuan berkaitan matapelajaran yang diajar. Menurut Mok Soog Sang (2003), penggunaan dan penerapan kemahiran generik secara berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran amat bergantung kepada penguasaan kemahiran pengintergrasiannya dengan kemahiran–kemahiran yang lain seperti kemahiran berfikir, kemahiran pemudahcaraan, kemahiran belajar, kemahiran menilai dan menaksir dalam pengajaran, dan tidak kurang pentingnya kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi.

            Salah satu eleman kemahiran generik ialah kemahiran kepimpinan. Menurut Husin @ Ibrahim Bin Mamat kepimpinan ialah perlakuan seseorang yang boleh menggerakkan orang lain untuk berfikir, merasa, dan bertindak dengan cara- cara tertentu.


KEMAHIRAN KEPIMPINAN
  • Kemahiran kepimpinan melibatkan keupayaan untuk mengamalkan ciri kepimpinan dalam pelbagai aktiviti.
  • Berpengetahuan tentang teori asas kepimpinan.
  • Kebolehan untuk memimpin projek.
  • Kebolehan untuk memahami dan mengambil peranan bersilih ganti antara ketua pasukan dan anggota pasukan.
  • Kebolehan untuk menyelia anggota pasukan


PEMIMPIN KARISMATIK

DEFINISI KARISMA
  • Daya penarik yang berupa sifat- sifat tertentu yang dimiliki oleh seseorang yang menjadikannya berupaya mempengaruhi orang lain.
  • Sebuah bentuk pengaruh yang bukan didasarkan pada tradisi atau otoriti formal tetapi lebih kepada persepsi pengikut bahawa pemimpin dianugerahkan dengan kualiti yang luar biasa (Max Weber, 1947).
  • Suatu hasil persepsi para pengikut yang dipengaruhi oleh kemampuan-kemampuan semulajadi dan perilaku daripada para pemimpin dalam konteks situasi kepemimpinan dan dalam keperluan individual mahupun kolektif para pengikut (Yukl, 1994:269).

JENIS- JENIS PEMIMPIN KARISMATIK
Pemimpin karismatik berasaskan kritik. Pendapat oleh Stephan P. Robbin (2000):
  • yakin diri
  • satu visi (menetapkan matlamat)
  • mempunyai keupayaan untuk menyampaikan visi
  • penegasan terhadap visi
  • sifat luar biasa
  • dianggap sebagai agen perubahan
  • sensitif terhadap persekitaran
  • menyelesaikan masalah secara luar norma


CIRI-CIRI PEMIMPIN KARISMATIK
 Image result for gambar perdana menteri
  •         Seorang pemimpin perlu mempunyai sifat nurturing in guidance iaitu sifat mendidik dan memberi panduan kepada pekerja.
  •          Kesalahan pekerja dalam tugasannya akan diperbetulkan oleh majikan.
  •          Pemimpin tidak harus mempunyai sikap menghukum sebaliknya memberi pengajaran kepada pekerja.
  •          Pekerja berasa selasa bekerja dengan majikan dan hal ini mendorong pekerja untuk lebih komited dalam tugasan.Keadaan ini menjamin kecemerlangan organisasi.
  •          Pemimpin berkebolehan dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi organisasi termasuk masalah yang tidak diduga (leader must know what to do).
  •          Pemimpin mampu meramal masalah yang akan dihadapi oleh organisasi dan mempunyai strategi alternatif untuk menyelesaikan masalah.
  •          Pekerja meletakkan kepercayaan kepada pemimpin dalam mentadbir urus organisasi.
  •          Pekerja dan pemimpin bekerjasama dalam menangani masalah yang dihadapi organisasi, seterusnya dapat memperkasakan organisasi.
  •          Pemimpin perlu mempunyai keazaman yang tinggi dalam mencapai objektif organisasi.
  •          Hal ini mendorong pemimpin memikirkan pelbagai metode yang sesuai untuk merealisasikan matlamat organisasi.
  •          Pemimpin juga perlu kreatif dan inovatif dalam menghasilkan dasar yang mampu memajukan organisasi.
  •          Pekerja akan menyokong idea yang diketengahkan oleh pemimpin dan berusaha melaksanakan dasar ditetapkan.
  •          Merujuk kepada sifat pemimpin yang mempunyai nilai moral seperti budi baik, tidak angkuh.
  •          Pemimpin juga percaya kepada collective action iaitu yakin kepada tugas yang diberikan kepada pekerja.
  •          Sentralisasi kuasa- pekerja terlibat sama dalam proses membuat keputusan dimana cadangan yang diketengahkan oleh pekerja dipertimbangkan.
  •          Keputusan yang diperolehi lebih menguntungkan organisasi.


CIRI-CIRI PENTING LAIN BAGI SEORANG PEMIMPIN
1. Berpengetahuan
  •  Dalam menjayakan sesebuah organisasi ke arah kecemerlangan , seseorang pemimpin itu juga mestilah berpengetahuan.
  • Himpunan ilmu akan terikat untuk dipindahkan kepada pekerja-pekerja.
  • Contoh : berpengetahuan teknologi
  • Pemimpin boleh menghayati sesuatu kerja dengan penuh penjelasan tentang perilaku melakukannya, dan bukan semata-mata mampu melakukan kerja-kerja kompleks untuk pekerja-pekerja melakukannya.
  • Menggunakan akal kebijaksanaan.


2. Pendorong
  • Untuk merealisasikan kecemerlangan di dalam sesuatu organisasi, seseorang pemimpin perlu memberi dorongan kepada pekerjanya.
  • Sebagai usaha untuk memupuk pekerja melakukan kerja dengan cara terbaik
  •  Gelagat/ sikap yang ada pada pekerja boleh dikesan dan dikenalpasti oleh pemimpin.
  • Model oleh Abraham Maslow – “tingkat kehendak Maslow”: meletakkan manusia sebagai makhluk yang mempunyai peringkat tertentu.


3. Nilai dan etika
  • Untuk mencapai matlamat sesebuah organisasi, seseorang pemimpin perlu mempunyai nilai dan etika- merumus, memperjelas and menghayati budaya kecemerlangan di dalam organisasi.
  • Perlu peka menjadi teladan kepada ahlinya dan memperkukuhkan amalan serta budaya cemerlang.
  • Pemimpin perlu merangka panduan nilai dan etika supaya dapat membawa organisasi ke arah mencapai matlamat kecemerlangan yang diinginkan.
  • Pemimpin memainkan peranan utama dalam pengurusan organisasi untuk mencapai matlamat.



4. Kesilapan dalam kepimpinan
  • Adalah suatu kesilapan sekiranya seseorang pemimpin itu melibatkan diri secara langsung  dengan perkara-perkara yang sepatutnya menjadi tanggungjawab orang di bawahnya. Ini menyebabkan mereka kurang menghormatinya.
  • Mengeluarkan arahan yang tidak dijelaskan terlebih dahulu. Cara yang paling sesuai ialah membincangkan setiap arahan yang ingin dikeluarkan terlebih dahulu dan meminta pendapat pendapat ahli kumpulan.
  •  Memaksa orang-orang bawahan untuk taat kepada seseorang pemimpin, kerana ini boleh menjejaskan inisiatif mereka.


KESIMPULAN
      Selain peranan daripada faktor-faktor lain dalam mencapai matlamat organisasi, kepimpinan karismatik merupakan unsur dalaman yang menjadi faktor utama ke arah mencapai matlamat kecemerlangan organisasi. Kejayaan organisasi bergantung kepada pemimpin yang menyelia dan memberi perkhidmatan berkualiti dan menerapkan nilai-nilai murni di dalam organisasi. Akhir kata, usaha ke arah penyatuan aktiviti sesebuah organisasi bergantung besar kepada kepintaran seseorang pemimpin.

LINK NOTA KEMAHIRAN GENERIK



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PEMPROSESAN HAMPARAN KERJA